1. Home
  2. Zorg en welzijn
  3. Tips om je weerstand te verhogen

Tips om je weerstand te verhogen

Virussen en bacteriën proberen de hele dag jouw lichaam binnen te dringen en veroorzaken dan, als het gelukt is, vervelende kwaaltjes als verkoudheid, keelpijn en kriebelhoest. Gelukkig is er een mechanisme in ons lichaam dat ons daar zoveel mogelijk tegen beschermt: het immuunsysteem. Dit zorgt ervoor dat ongewenste gasten zich niet in je lichaam kunnen nestelen zodat jij niet ziek wordt. Hoe goed jouw weerstand werkt, is mede-afhankelijk van jouw levensstijl. Je kunt dus voor een groot gedeelte zelf zorgen voor een goede weerstand. Lees gauw verder voor handige tips!

Tip 1: Eet genoeg vezels

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. Deze zitten vooral in volkorenproducten, peulvruchten, groente en fruit. Vezels bevatten namelijk een bepaalde voedingsbron die ervoor zorgt dat bacteriën zich niet in je lichaam kunnen vestigen. Ze voorkomen dus dat je ziek wordt. Het is niet moeilijk om meer vezels binnen te krijgen, aangezien je bijvoorbeeld witbrood kunt vervangen voor (donker) volkorenbrood en normale pasta voor volkorenpasta. 

Tip 2: Neem genoeg vitamines in 

Naast vezels zijn vitamines één van de belangrijkste manieren om je weerstand op peil te houden. Probeer dagelijks genoeg vitamines binnen te krijgen door middel van zonlicht en voeding. Eet iedere dag een stuk fruit en maak een ommetje als de zon schijnt. Al kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. In plaats van een koekje als tussendoortje kun je bijvoorbeeld een mandarijn nemen en in plaats van in de kantine te lunchen, kun je dat ook wandelend doen. Merk je dat je ondanks deze aanpassingen nog steeds niet genoeg vitamines binnenkrijgt? Dan kun je vitamines kopen bij een drogist of op het internet. Dit kun je bijvoorbeeld doen op https://www.curesupport.com/nl/

Tip 3: Drink genoeg water

Krijg je ondertussen voldoende vezels binnen? Vergeet dan niet om ook genoeg te drinken. Het beste is om dagelijks minimaal 1,5 à 2 liter water te drinken. Koop een grote herbruikbare fles en zorg ervoor dat je deze iedere dag minimaal één keer helemaal leeg drinkt. Zo weet je dat je genoeg water binnenkrijgt. Voldoende drinken is dus een makkelijke manier om je immuunsysteem te verbeteren. 

Tip 4: Sport met mate

Het klinkt misschien gek, maar te veel sporten is ongezond en werkt juist averechts. Als je overmatig sport, dan verbruikt je lichaam zoveel energie dat er te weinig over is om je weerstand op peil te houden. Probeer dus een balans te vinden door dagelijks genoeg te bewegen, maar niet te veel. Natuurlijk is het wel belangrijk om een gezond en fit lichaam te hebben, dit draagt namelijk alleen maar bij aan een goed immuunsysteem. Doe wat goed voelt en neem voldoende rust als je dit nodig vindt!

Dit vindt u wellicht ook interessant
Menu